Sabtu, 21 Januari 2012

Gunakan Blog & Facebook Untuk Menjana Duit

,
TOLONG KLIK GAMBAR INI!!!

Melihat trend remaja moden yang suka berfesyen dan inginkan harga berpatutan dengan pelbagai pilihan, berkualiti dan berbeza daripada yang lain, memberikan ilham kepada Farizal Ismail, 25, untuk membuka perniagaan atas talian menjual barang-barang aksesori wanita seperti jam tangan, beg, dompet dan selendang.

Pada Julai 2010, FarizalFaisal Boutique (FFB) ditubuhkan bersama tunang yang juga rakan kongsi, Mohd Adib Faisal Ismail, fokus menawarkan pelbagai aksesori menarik dengan harga mampu milik kepada golongan remaja yang masih belajar.

Farizal berkata, dia memulakan perniagaan dengan menjual barangan aksesori menerusi laman sosial peribadi miliknya sebelum membangunkan laman sosial Fanpage FFB.

“Kini FFB mempunyai laman sesawang iaitu www.farizafaisalboutique.blogspot.com bagi memudahkan pelanggan mengikuti perkembangan semasa FFB,” katanya sebagai perkongsian pengalaman berniaga bagi mengisi ruangan niaga atas talian kelolaan wartawan Connie S Monical minggu ini.

Menurutnya, FFB kini mempunyai hampir 5,000 peminat di laman sosial Facebook (FB) dan 100 daripadanya adalah pelanggan tetap FFB.

Bermula dengan modal RM200

Farizal berkata, ketika mula-mula berniaga, dia memperuntukkan RM200 hasil daripada wang simpanan sendiri sebagai modal permulaan dan ketika itu, FFB hanya menawarkan aksesori jam jangan wanita.

“Selepas mendapat sambutan luar biasa daripada pelanggan dengan jumlah stok yang agak terhad, FFB akhirnya menambah jumlah stok dengan memperkenalkan aksesori ke dalam perniagaan.

“Ketika itu, jumlah stok hanya sekitar 10 sehingga 12 barangan sebulan dan selepas mendapat permintaan tinggi daripada pelanggan setiap bulan, kini FFB sudah mampu meningkatkan jumlah stok sekitar 100 sehingga 100 bara*ngan sebulan,” katanya.

Tawar pakej pembungkusan hadiah

“Selepas beroperasi hampir dua tahun secara sepenuh masa, FFB mendapati produk yang paling digemari pelanggan adalah jam tangan.

“Produk lain seperti dompet, seledang berjenama terkemuka dan beg ke kuliah atau bersantai juga mendapat permintaan tinggi selepas penambahan produk yang kami berikan,” katanya yang kini mengusahakan perniagaan online sepenuh masa.

Menurutnya, bekalan produk FFB kebanyakan diperoleh dari negara luar khususnya China dan Korea menerusi pembekal dalam negara bagi memudahkan pengurusan stok dan penelitian kualiti terbaik untuk dijual.

“Sehingga kini, FFB menerima tempahan sekitar 10 sehingga 20 barangan sebulan dengan keuntungan melebihi RM3,000 sebulan. Namun, jualan FFB meningkat lebih tinggi ketika musim perayaan seperti hari raya.

“Berikutan sambutan menggalakkan daripada pelanggan, FFB menyasarkan peningkatan jualan sehingga 25 peratus pada tahun ini berbanding RM36,000 tahun lalu,” katanya.

Bagi mempelbagaikan segmen perniagaan, FFB juga menawarkan pakej belian, pembungkusan dan penghantaran hadiah sempena sambutan majlis dan keraian berserta pilihan pembungkusan yang boleh disesuaikan mengikut tema, riben dan kad ucapan.

Kos penghantaran murah

Bagi menarik lebih ramai pelanggan menjadi pelanggan tetap, FFB menawarkan pelbagai promosi khas sempena perayaan, jualan murah, pertandingan dengan tawaran hadiah lumayan dan caj penghantaran lebih murah berbanding harga asal yang ditetapkan agensi penghantaran.

Farizal berkata, kos penghantaran untuk satu hingga dua barangan hanya RM5 tanpa mengira berat dan percuma untuk penghantaran melebihi lima barangan.

“Harga itu adalah selaras bagi kawasan di Semenanjung mahupun Sabah dan Sarawak, yang akan di pos setiap Ahad, Selasa dan Khamis,” katanya.

Menurutnya, walaupun FFB hanya memberi tum*puan kepada pasaran dalam negara, namun masih menerima tempahan dan permintaan daripada peminat aksesori negara jiran terdekat seperti Singapura, Indonesia dan Brunei.

Jaminan dua minggu

Menurut Farizal, kebanyakan pelanggan FFB lebih suka membeli barang melebihi daripada satu kerana FFB menawarkan diskaun RM6 sehingga RM12 sepanjang masa bagi pembelian dua barangan ke atas.

“Harga barangan di FFB pula dijual dengan harga berpatutan bergantung kepada kualiti barangan daripada serendah RM20 sehingga RM75 bagi satu barangan.

“Bagi memastikan pelanggan berpuas hati, kami memberi jaminan terhadap barangan selama dua minggu daripada tempoh barangan diterima. Sekiranya barang yang sampai didapati rosak, FFB akan menggantikan barang atau wang dikembalikan,” katanya yang menggunakan slogan All under one roof bagi perniagaannya.

Bakal tambah koleksi

Menurutnya, FFB dalam perancangan menambah koleksi kepada gaya fesyen remaja terkini iaitu pakaian Muslimah.

“Rancangan itu masih dalam peringkat perbincangan, FFB bakal menawarkan produk seperti skirt Muslimah, blaus dan seluar sejajar dengan permintaan pasaran dan pelanggan pertengahan 2012.

Farizal berkata, FFB akan terus melakukan pelbagai promosi bagi memperkenalkan nama FFB kepada orang ramai, antaranya dengan mengadakan lebih banyak pertandingan yang boleh disertai ramai, membuat pengiklanan dari blog ke blog serta membuka sistem dropship.

“Sebagai perancangan jangka panjang, FFB merancang memiliki butik dalam tempoh lima tahun akan datang, sekali gus berharap dapat mengembangkan perniagaan dengan membuka cawangan di negara jiran dalam tempoh 10 tahun menggunakan jenama sendiri,” katanya.

sumber:http://www.sinarharian.com.my/bisnes/medan-aksesori-remaja-1.18649

0 comments to “Gunakan Blog & Facebook Untuk Menjana Duit”

Catat Ulasan

 

Di Dunia Copyright © 2012 | Template design by Hafiz | Powered by Hafiz