Khamis, 7 Mei 2015

Aku dan Kehidupan

,


WHO AM I??? SIAPAKAH SAYA???

ASSALAMUALAIKUM..

Saya adalah Ha***.. Anak ke enam dari enam orang adik beradik. Saya di lahirkan pada 28 Ogos 19** di hospital Pontian Johor..

Saya mula mendapat pendidikan pertama di Sekolah Kebangsaan Penerok dari pra sekolah sehingga tamat darjah 6.. Saya menyambung pelajaran ke sekolah menengah di SMK SRI KUKUP sehingga tamat tingkatan 6.. Oleh kerana minat hanya pada computer,saya menolak tawaran ke UUM dalam bidang Pengurusan Perniagaan dan saya mengambil sijil Teknologi Komputer Rangkaian di Institut Latihan Perindustrian..

Setelah tamat pegajian di ILP,saya memulakan kerjaya hidup dengan memegang  jawatan sebagai IT Technicians & Social Media..  Setahun memegang jawatan ini, saya telah beralih ke bidang marketing dan sale di company yang sama..

Saya bukanlah anak orang kaya..Saya menjadi anak yatim sewaktu darjah 4..dan pada ketika itu saya hidup dalam serba kekurangan..tapi Alhamdulillah saya dapat hidup dan didikan sehingga hari ini..kesempitan hidup sewaktu saya kanak-kanak mengajar saya ingin berusaha mencari kesenangan..

 Saya adalah saya..bukan orang lain..bukan sesiapa.. Saya yang menentukan hidup saya.. Tiada siapa dapat menentukan hidup saya.. saya hidup dalam keadaan serba sederhana.. Jujur saya katakan saya cemburu melihat kesenangan dan kemewahan orang lain hasil dari usahanya sendiri dan bukanlah hasil kesenangan di perolehi dari mak bapak..

Saya tidak berpelajaran tinggi sehingga master,phd dan lain-lain..tetapi saya ingin Berjaya dan mempunyai pendapatan sama atau lebih dari mereka yang berpelajaran tinggi..

Bagi saya,kesusahan dalam hidup di waktu silam bukanlah penghalang untuk Berjaya pada hari ini..

Kalau orang lain boleh Berjaya kenapa saya tidak???

Muhasabahkan diri, Tingkatkan Prestasi, Kurangkan kontoversi, Tetapkan Jati Diri..
Sekian J




WHERE AM I??? DIMANAKAH SAYA???

Saya kini berada di landasan yang kurang tepat untuk kesenangan..
Saya masih lagi berada di kelompok makan gaji dan kuli..kerja macam nak mati untuk kayakan orang..

Kerja makan gaji ada had nya pendapatan.. contohnya basic rm2000 + ot sampai nak mati + elaun pon  tetap tidak akan cecah rm10000 sebulan..

9 dari 10 rezeki yang datang adalah dari perniagaan..

So saya sentiasa berusaha mencari lagi kesenangan dalam hidup..
Saya selalu bertanya pada diri sendiri,nak kan kesenangan tapi apakah yang saya lakukan untuk dapatkan semua itu???

Impian tidak akan tercapai tanpa usaha..so sebagai permulaan saya belajar meniaga sendiri secara kecil-kecilan.. Apa yang boleh di buat duit semua saya cuba dapatkan.. dropship barang, Berikan perkhidmatan pada orang, Belajar buat pelaburan asb, Unit trust, Bursa saham dan akan datang insyaallah forex dan insurans..

Pak menteri pernah cakap, “kalau tak suka Malaysia sila keluar Malaysia”
Saya kini hidup di dalam Malaysia iaitu tanah tumpah saya..tak mungkin saya akan berpindah menjadi warganegara lain..Kos sara hidup di Malaysia makin hari makin meningkat, ditambah lagi dengan GST.. So saya perlu mencari jalan lain untuk meningkatkan pedapatan saya yang tak seberapa ni..

Saya selalu berkata pada diri sendiri, jika orang lain boleh kenapa saya tidak???
So tiada yang mustahil dalam hidup dengan adanya usaha dan motivasi diri..

Saya ulangi, saya masih hidup di landasan yang kurang tepat untuk mencapai matlamat hidup saya kerana pendapatan saya kini adalah masih lagi ada had nya.. Saya ingin kan sesuatu yang tiada had pendapatan, contohnya seperti bisnes!!! Yer!! muktamad bisnes adalah medium yang paling tepat!!!




WHERE AM I GOING ??? DIMANAKAH SAYA PERGI???

Seperti saya katakan tadi saya masih tidak berada di landasan yang tidak tepat untuk mengubah kehidupan menjadi lebih baik dan senang..

Saya masih lagi bekerja makan gaji.. Tiada kebebasan masa.. So sekarang saya cuba mencari sikit-sikit income lain selain dari makan gaji.. Saya mula berkenalan dengan dunia pelaburan dan perniagaan.. Saya mula tanamkan minat menuntut ilmu perniagaan dan pelaburan.. Saya mula menjadikan orang-orang yang Berjaya sebagai ikon penyuntik semangat saya untuk berjaya seperti Tan Sri Syed Mokhtar iaitu melayu terkaya di Malaysia, Pidomat  iaitu penulis buku yang sanggup tinggalkan kerjaya makan gaji rm15000 sebulan dengan Petronas dan mulakan kerjaya perniagaan dan insurans..

Sebagai permulaan, Alhamdulillah dengan kemahiran yang saya ada  saya mulakan bisnes repair computer kecil-kecilkan di rumah..  Saya mulakan perniagaan menjual barangan rokok elektronik..Saya mula dropship barang..Saya mula berikan perkhidmatan setup it equipment kepada orang-orang terdekat dahulu..Walaupun untungnya tidak seberapa tapi saya puas kerana dapat ilmu dan pengalaman.. 

Selain itu  Saya mula belajar mengenai pelaburan..Pelaburan pertama yang saya buat ialah ASB..Dengan berbekalkan teknik-teknik yang dapat dari forum Carigold saya mulakan loan dan targetkan bayar rm170 sebulan untuk loan 200k..semua itu tidak mustahil jika kita ada ilmu dan tahu teknik.. Sebagai permulaan saya mencari pelaburan yang 1:1..Kini saya mula berjinak pula dengan bursa saham dan baru sahaja membeli 1 lot saham Malakof berharga rm1800..Akan datang insyallah saya menerjah ke forex pula yang “high risk, high return” ..

Saya adalah paling anti dengan MLM..Saya tidak katakan MLM itu salah, tapi kebanyakannya penipu!!!

Kini juga saya mula berkenalan dengan insurans..Sudah lama saya perhatikan insuran, Cuma tidak berpeluang untuk kenal apa itu insuran dengan lebih dekat..

Adakah ala-ala MLM juga??

Semua itu saya akan dapat jawapan setelah saya tamat kelas di Al-Isra.. Apa yang saya tahu setakat ini insuran berbeza dengan MLM dan boleh mempunyai pendapatan yang tiada had.. Jika benar insyallah saya akan berusaha untuk jadi agen insuran full time dan Berjaya dalam insuran seperti orang lain..

Orang lain boleh Berjaya dengan insurans, tak kan saya tak boleh kan???
Tiada yang mustahil di dunia ini jika kita berusaha..hehe



HOW TO GET THERE? BAGAIMANA UNTUK SAMPAI KE SANA??

ILMU DAN USAHA!!! Bagi saya impian akan jadi kenyataan dengan ilmu dan usaha..

Potongan hadith

“Carilah ilmu meskipun di negeri Cina, karena mencari ilmu itu wajib bagi setiap muslim.”

Bagi saya ilmu harus di tuntut sampai mati..hinggakan kita dah mati pon pak imam masih baca talkin bagi ilmu apa kita nak jawab jika malaikat tanya “ma robbuka” ..Tanpa ilmu kita tidak akan  dapat jawab..


Situasi Jika kita ada harta yang banyak, perniagaan besar diwarisi dari mak bapak,kemewahan dan lain-lain tetapi kita tidak ada ilmu..So tak mustahil semua tu akan hilang dalam sekelip mata jika kita tidak berilmu menguruskannya..Contohnya perniagaan kita muflis, kena tipu dengan orang, perbelanjaan melebihi pendapatan..So sebab itulah pentingnya ilmu..

Tetapi berbeza dengan situasi kita hidup susah atau serba sederhana tetapi kita berilmu..Dengan adanya ilmu dan usaha kita dapat mengejar apa yang kita inginkan..

Selain itu harus berfikiran positif dan tabah..Bukan senang nak senang dan bukan susah nak susah..Mulakan pergaulan dengan mereka yang positif insyallah kita akan jadi positif..

Tiada siapa dapat mengubah diri kita selain dari kita.. So setkan minda “aku adalah orang yang akan Berjaya” insyallah sedikit sebanyak mendorong kita untuk Berjaya..

Jika saya,saya tanamkan sifat angkuh dalam diri untuk pembakar semangat saya berjaya..Contohnya “kau doctor, aku technicians, kau ingat kau besar sangat sampai aku nak kena sembah?? Kau ingat aku tak boleh dapat lebih gaji doctor macam kau dapat??” saya lebih suka berfikiran macam ini agar saya rasa tercabar untuk jadi yang lebih baik..Jika saya rasa tercabar, saya akan lakukan kerja dengan debaran, kebiasaannya bila saya melakukan kerja dengan debaran saya rasakan kerja saya menjadi success..

Buangkan sifat malas dalam diri, rajin usaha, hidup berdikari, jaga attitude dan banyak lagi cara untuk saya sampai mengejar cita-cita saya..Larat tak larat nak buat tu bergantung pada diri sendiri..hehe

Akhir kata saya ulangi lagi “Muhasabahkan diri, Tingkatkan Prestasi, Kurangkan kontoversi, Tetapkan Jati Diri”..
Sekian J


Kisah Hidupku

,


KISAH HIDUPKU
            Pada tanggal 28 ogos 1991 ,tepat jam 10:31 pagi,aku telah dilahirkan di Hospital Pontian  Johor.Nama Norhafiz telah diberikan kepadaku..Aku “Di tatang bagai minyak yang penuh” oleh keluarga ku..Aku merupakan anak bongsu  dari 6 orang adik beradik.Aku juga digelar sebagai Putera Bongsu di dalam keluarga ku.Aku dibesarkan di Kampung Penerok pontian johor sehingga aku dewasa.

            Sewaktu usia ku mencecah 6 tahun,ibuku telah manghantar ku ke pra-sekolah di Sekolah Kebangsaan Penerok.Aku mendapat pendidikan pertama dalam  hidupku di sekolah  itu.Aku mula belajar mengenali dunia sewaktu usia ku mencecah 7 tahun iaitu pada ketika itu aku sudah darjah 1 di sekolah.Seingatku,guru kelasku pada ketika itu ialah Cikgu Hayati.Aku berada di Sekolah Kebangsasan Penerok sehingga aku tamat darjah 6 iaitu aku berumur 12 tahun pada ketika itu.
            Pada tanggal 2 januari 2004,jam 8 pagi,ibuku telah mendaftarkan aku di sekolah menengah iaitu di Sekolah Menengah Kebangsaan Telok Kerang Pontian Johor.Aku mula mendapat pendidikan sekolah menengah pertama di sekolah ini.Pada ketika itu usiaku telah mencecah 13 tahun.Disekolah menengah ini lah aku belajar menjadi dewasa.Aku dapat mengenali lebih ramai rakan di sekolah ini berbanding sewaktu aku di sekolah randah dahulu tanpa mengira bangsa dan agama.Aku belajar hidup berdikari disekolah ini.

            “Kusangkakan  panas sampai ke petang,rupanya hujan di tengah hari” sewaktu aku melangkah ke tingkatan dua di sekolah ini,baru dua minggu aku bersekolah aku telah di hadapkan ke guru disiplin atas masalah disiplin ku bergaduh sehingga kes polis menyebabkan perkauman antara cina dan melayu.Aku telah di buang sekolah!!!”Nasi Dah Jadi Bubur” hendak menyesal pun tidak berguna lagi.Betul apa yang orang tua ku katakan bahawa “sesal dahulu pendapatan,sesal kemudian tidak berguna”.Setahun aku menjadi penganggur tetap di rumah.Makan,minum dan tidur menjadi hobiku ketika aku tidak bersekolah.

            Pada awal tahun 2006,setelah mendapat kebenaran dari Pejabat Pelajaran Pontian (PPD) dan Pejabat Pelajaran Johor Bahru,aku telah mendaftar di Sekolah Menengah Kebangsaan Sri Kukup.Aku menjadi pelajar baru di sekolah ini di tingkatan tiga.Bak kata pepatah,”Masuk kandang harimau mengaum,Masuk kandang kambing mengembik”..Hidupku terasa perit untuk menyesuaikan diri di sekolah baru ini kerana aku tiada sesiapa disini..tetapi  demi menuntut ilmu,aku sanggup berkorban apa sahaja!!!

            Alhamdulillah!!!dengan berkat usaha ku,aku telah berjaya menghabiskan sekolah hingga ke peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).Aku mempunyai keputusan Spm yang tidak seberapa tetapi cukup untukku melayakkan diri ke tingkatan enam bersama rakan-rakanku yang tercinta..Setelah tamat tingkatan 6,aku ditawarkan ke Universiti Utara Malaysia (UUM) dalam bidang Busines Management,tapi kerana minat aku hanyalah di computer,aku menolak tawaran UUM dan aku memohon untuk masuk ke ILP dalam bidang Teknologi Komputer Rangkaian.Akhirnya aq diterima..Di ILP, aku mulakan hidup baru dan belajar benda baru..akhirnya Alhamdulillah,,pada semester 1 aku mendapat pointer paling tinggi di dalam kelas..walaupon tidak dekan,hanyalah 3.57 tapi  ia amat bermakna atas segala usaha ku selama ini..Insyallah…aku akan cuba kekalkan keputusan ini sehingga aku habis belajar disini…HEHEHE…….BERSAMBUNG……..Why So Serious???

Jumaat, 13 Februari 2015

Petua orang tua tua

,



Petua Orang Tua

Petua Cepat Dipinang (Ringan Jodoh)
Hendaklah dibacakan Surah Yusuf pada sebekas air yang bersih sebanyak 3 kali pada malam Jumaat. Air itu hendaklah dimandikan tiga pagi berturut-turut dan diminum 7 kali setiap hari selama tiga hari berturut-turut.

Penawar Resdung
Petua yang paling mudah dan berkesan ialah dengan mengamalkan menyedut air ke dalam hidung (seperti sebelum kita berwuduk).Kemudian picit sebelah hidung dan hembuskan sekuat hati. Buatlah berulang-ulang kali sehingga selesai kedua-duanya. Selepas itu basuhlah muka dengan bersih. Lakukan ini setiap kali setelah sampai ke suatu destinasi, baik ke pejabat, bersantai, beriadah atau pulang ke rumah malah ke mana saja. Kesannya sungguh menakjubkan.

Melicinkan dan Memerahkan Kulit Muka
Ambil sebiji buah tomato masak, lecek hingga halus. Kemudian pupurkan di seluruh muka. Biarkan mengering selama 20 minit. Bilas dengan air bersih. Amalkan seminggu 2/3 kali.

Menegangkan Kulit Muka
Ambil tepung ubi kayu dan mentimun. Timun itu hendaklah di sagat/dihancurkan terlebih dahulu atau dilumatkan. Kemudian campurkan kedua-duanya dengan air sedikit. Kacau rata dan jangan terlalu cair.. Selepas itu, sapukan ke muka dan biarkan ia kering. Kemudian basuh. Dengan cara ini ia dapat menegangkan kulit muka serta menampakkan keputihan di muka dan menjadikan kulit kita segar.

Menghilangkan Cagu
Perahkan sedikit air limau kepada kuku yg mencengkam pada daging (cagu). Biarkan selama beberapa minit. Jika boleh, potonglah kuku yg termasuk dalam daging tersebut. Lakukan 2 kali sehari dgn menitikkan air limau pada cagu. Cagu akan beransur pulih.

Menyerikan Wajah
Wanita yang inginkan wajahnya sentiasa berseri apabila dipandang bolehlah mengamalkan amalan di setiap pagi iaitu selawat sebanyak tiga kali sebelum mencuci muka dan sapukan air itu ke muka. Insyaallah akan berserilah wajah anda. Selamat mencuba.

Menghaluskan Kulit
Buah tomato dikisar halus. Lumurkan pada muka seberapa ketika. Sebaiknya dilakukan pada waktu malam kerana tiada gangguan. Setelah agak lama, cuci muka dgn air suam. Amalkan selalu. Buah tomato ini juga berfungsi utk membersihkan kulit.

Menghilangkan Bau Badan
Potongkan limau kasturi dan buangkan bijinya. Kemudian makanlah kulit limau kasturi itu bersama airnya. Amalkan selalu. Badan Ringan Dan Bertenaga Minum air rebusan serai dan halia (yg dititik), kulit kayu manis dan lada hitam. Jika kita meminum air rebusan ini pagi dan malam insyaAllah badan akan menjadi ringan dan bertenaga. Selain itu utk meningkat tenaga wanita, amalkan pengambilan 4 biji telur mentah sehari.

Melebatkan Rambut
Ambil daun bunga raya yg bersih, ramas sehingga keluar lendir. Ambil lendirnya dan campurkan dgn sebiji telur ayam kampung beserta satu sudu madu lebah. Gaulkan sekata dan sapukan pada rambut anda. Perap dgn tuala lebih kurang 10 minit dan kemudian cuci dan bilas rambut sehingga kering. Amalkan dua kali seminggu.

Awet Muda
Semasa berdandan di waktu pagi baca selawat Nabi di kedua tapak tangan dan raup ke muka berserta niat dalam hati supaya di indahkan wajah seperti Nabi Yusuf.. Amalkan setiap pagi. Merawat Senggugut Ambil segenggam halia dan tumbuk lumat. Masukkan ke dalam segelas air suam. Apabila halia mendap barulah diminum dgn dimulai dengan selawat. InsyaAllah, senggugut akan hilang.

Kulit Cerah dan Licin
Ambil sebiji limau nipis dan dibelah dua Semasa mandi, gosokkan pada muka dan seluruh badan Insyaallah, kulit akan cerah, licin dan harum.

Rambut
Setelah selesai makan, basuh tangan dengan air sehingga bersih. Selawat 3 kali. Tangan yg masih basah itu segera disapukan ke seluruh rambut.

Mengurangkan Dengkur
Tumbuk lumat tujuh biji badam dan campurkan ke dalam segelas susu panas. Minumlah beberapa minit sebelum tidur.

Menghilangkan Ketuat
Sapukan getah dari pelepah betik yang dipetik terus dari pokoknya. Titiskan getah itu kepada ketuat dan biarkan ia kering sendiri. Lakukan beberapa kali. Ketuat akan mengering dan luruh sendiri.

Mengempiskan Perut

1) Ambil air limau nipis dan campur dengan kapur sirih . Sebatikan lalu disapu pada perut kemudian ikat perut seperti perempuan yang baru lepas bersalin (bengkung) Jika tidak mahu bengkung, lumurkan atau sapu dekat perut sahaja, amalkan setiap malam.

2) Asam jawa dan garam dibancuh dengan segelas air panas. Embunkan semalaman. Esok paginya minum air tersebut sebelum membasuh muka atau membuang air kecil. Mengelak perut buncit Sekiranya anda makan nasi, jangan disulami dengan air. Minum air setelah selesai makan Sebaik-baiknya minum 1/2 jam - 3 jam kemudiannya. Petua ini dapat mengelakkan perut buncit.

Rabu, 5 Februari 2014

Cara ke alam BUNIAN

,
Assalammualaikum..Setelah berkurun Blog ini tidak di update dan seakan-akan hidup segan mati tak mahu..Hari ini ingin kongsikan sesuatu untuk rujukan sendiri..Tak suka boleh berambus k..hehe



Kali ini aku akan ajarkan ilmu ....bukan ilmu, namun cara atau kita sebut petua mudah... untuk meneroka alam bunian atau alam lain..

ada 5 tempat menjadi pintu masuk ke alam bunian ini

a) Rawang temple park- air terjun tingkat 4, situ ada 1 batu yang boleh dan selesa untuk baring

b) Gunung Ledang - Kolam Dayang, di situ ada 1 batu juga boleh baring

c) Gunung berlumut - di batu gigi boleh juga baring disebelahnya

d) Di Gunung Jerai - Kawasan mendatar hampir dengan Kubah masjid

e) Di Puncak no2 Gunung Santubong - Baring beralas

cara dan tartib masuk:

1. Semasa berbaring, pastikan tubuh penuh tenaga, bukan dalam keadaan penat atau letih atau kepala kusut

2. Dengarkan bunyian alam seluruhnya

3. Fokuskan kepada aliran air ( kerana aliran air mempunyai arus tenaga yang membantu kita memasuki alam)

4. Fokuskan kepada bunyi air terjun atau pancutan air sehingga bunyian lain ( cengkerik, burung, angin lenyap ), yang kau dengar cuma bunyi air sahaja...terus fokus dan rileks

5. Fokus hanya kepada bunyi deruan air sahaja, di dalam keilmuan batin, kau sebenarnya sedang menyerap tenaga dari air, tenaga yang dihasilkan oleh deruan air 

6. Dalam sekejap bunyi air ini akan hilang tiba tiba, dan serentak dengan itu juga kau akan dapati bahawa kau sudah berada di satu tempat lain....di alam yang berbeza dengan alam kita.....jauh berbeza


Di sana, suasananya damai, sunyi, aman dan tenteram sekali.... kau mampu berjalan jalan ke mana sahaja selagi terdaya, selagi adanya tenaga alam ( tenaga deruan air tadi ) , tenaga ini akan digunakan sepanjang penggembaraan anda, jika tenaga ini sikit, maka perjalanan kau juga singkat dan pendek... jika tenaga ini besar, insyallah kau mampu menerokai lebih jauh.....perlu diingat, habisnya tenaga Alam ini, maka kau akan kembali ke alam nyata dan sedar semula..... ingat..jasad tetap di sini, yang pergi hanya Sukma kau sahaja....

Jika kau ingin menyerap lebih banyak tenaga Alam ini, kau perlu memakai Aked jenis Lutsinar Atau aked tembus cahaya. Kerana batu aked mempunyai keupayaan menyerap tenaga dan menukarkannya semula menjadi tenaga yang besar.

Baik dipakai sebagai loket dan cincin kanan kiri melengkapkan tenaga Pusat dan tenaga sayap kiri dan kanan.... 

Awas....ada risikonya jika kau terlalu lama di sana ( energi Alam terlalu besar ), jika terlalu lama...maka tidak mustahil..apabila bangun kau mendapati diri angkau totally 100% jasad juga berada di sana..bangun bangun, engkau bukan berada di alam kita...... Haru jugak Kan..?


sumber: DUKUN SANTAU

Jumaat, 1 November 2013

Penampakan Hantu Di Kemalangan Maut Pontian

,

Kes kemalangan maut yang berlaku dia jalan Kukup-Pontian pada oktober 2013.
Kejadian berlaku berhampiran kuil India di jalan Kukup.
Dilaporkan kemalangan berlaku lebih kurang dalam 6.30 pagi dan sewaktu hujan lebat.
Difahamkan kereta yang dipandu mangsa telah terlanggar pokok tumbang lalu terbabas melanggar pokok.
Anehnya terdapat seakan-akan makhluk halus pada pokok tersebut.
Gambar ini diambil oleh saksi yang berada ditempat kejadian..


p/s:Tidak pasti sama ada benar makhluk halus ataupun benda lain..walllahualam..

 

Di Dunia Copyright © 2012 | Template design by Hafiz | Powered by Hafiz